יוגה ומדיטציה

יוגה צחוק

יוגה צחוק היא שיטת יוגה המיועדת להפיג מתח על ידי צחוק. יוגה צחוק הנו צחוק בקבוצה ללא גירוי מצחיק חיצוני –מה שמאפשר צחוק אינטנסיבי ממושך וחוזר. ביוגה צחוק לא צריך להיות מאושר, לא צריך סיבה ולא צריך חוש הומור כדי לצחוק. מה שצריך זה פשוט להפעיל את רפלקס הצחוק ממקום של החלטה וכשצוחקים- קורים לגוף ולנפש דברים נפלאים.

מי שהמציא את שיטת היוגה צחוק הוא רופא הודי בשם דר' מידן קטריה שבמסגרת עבודתו המדעית הוא חקר את הצחוק והגיע למסקנה שהצחוק הוא האמצעי הטוב ביותר לא רק לעידוד חולים אלא גם לחיזוק מערכת החיסון לכלל האוכלוסייה. הוא מפתח את הריאות משחרר אנדורפינים שהם משככי כאב טבעיים דמויי מורפיום, מרגיע מאזן ומגביר את הביטחון העצמי ובנוסף הוא מקרב ומגבש חברתית.

בתחילת דרכו דר' קטריה קיבץ אנשים סביבו שספרו בדיחות וצחקו, אך אחרי כמה פגישות הבדיחות לא הצחיקו ואז הוא גילה שאפשר לרמות את המוח שלא מבדיל בין צחוק אמיתי למזויף ומתקבל אותו אפקט פיזיולוגי גם כשאנחנו מזייפים צחוק. לכן העיקרון של: זייף עד שזה יקרה-"פייק איט פייק איט אנטיל יו מייק איט" תקף במקרה זה (העיקרון תקף גם בספורט-מתחילים ללא חשק וכשהמוח קולט את פעילות הגוף הוא משחרר את הריאקציות החיוביות). מאז דר' קטריה נוסע ברחבי העולם ומפיץ בהצלחה רבה את הצחוק והשמחה עם שיטת היוגה צחוק.

במקרה (רקם ה') כשהגיע לארץ בשנת 2004 נפלה לידי ההזדמנות להיות מוסמכת אישית על ידיו להנחות יוגה צחוק ומאז אני מודה לאלוהים על הזכות שניתנה לי להיות מבין המנחים הראשונים בארץ של יוגה צחוק, להצחיק ולשמח אחרים וכמובן את עצמי.

יתרונות היוגה צחוק:
ממחקרים שנערכו, מתברר שהגוף מאבד כחצי ק"ג ממשקלו אחרי צחוק ממושך ואינטנסיבי של כשעה.
דקה של צחוק שווה ערך לשמונה קלוריות ושלוש דקות של צחוק שווה ערך לעשר דקות ספינינג.
עשר דקות של צחוק = שעתיים ללא כאבים.
בכמה סדנאות של יוגה צחוק ערכתי ניסיון ומדדנו לחץ דם וסוכרת לפני הפעילות של היוגה צחוק ואחרי הפעילות של היוגה צחוק. התברר שהלחץ דם והסוכרת היו במגמת ירידה.

מבחינה רוחנית – היוגה צחוק גורמת לפתיחת הצ'אקרות העליונות: צ'אקרת מקלעת השמש צ'אקרת הלב וצ'אקרת הגרון- מה שמסביר את הרגשת החיבור והאהבה שהמשתתפים ביוגה צחוק מרגישים.

מבחינה פיזית – היוגה צחוק גורמת להורדת הורמון הלחץ הקורטיזול והעלאת האנדורפינים שגורמים להרגשת ה"היי" בגוף וחיזוק המערכת החיסונית.

היוגה צחוק היא פעילות פיזית של סיבולת לב ריאה ולא בטעות עשיתי הפעלות רבות של יוגה צחוק במכוני כושר.

אני מניסיוני בהפעלות של יוגה צחוק נוכחתי שאכן יש הבדל במשקלי מלפני ההפעלה ואחרי ההפעלה בערך של כארבע מאות גר', מה שאולי מסביר את הרעב החזק שתוקף אותי לאחר הפעילות של היוגה צחוק.

הפעלות היוגה צחוק/ סדנאות צחוק שאני מנחה הן ברוח החשיבה החיובית. (אני מנחה חוג קבוע לצחוק וחשיבה- חיובית בכלא השרון). נוכחתי שדרך תרגילי הצחוק ומעוררי השמחה שיש בהפעלה, ממש מתבקש להעביר את חוקי היסוד של החשיבה החיובית, כי אנו שמחים יותר, בריאים יותר ומצליחים יותר כשאנו חיים לפי החשיבה החיובית.

מה ההבדל בין יוגה צחוק לסדנת צחוק / מסיבת צחוק
ביוגה צחוק המסורתית של שעה עד שעה וחצי – המדריך מסביר הסבר קצר בתחילת ההפעלה על השיטה וממציאה ההודי דר' קטריה.
לאחר הסבר קצר על יתרונות הצחוק המדריך מדגים תרגילי חימום שונים של הגוף להעלות את הדופק לקראת תרגילי הצחוק ביוגה צחוק.

תרגילי הצחוק הם למעשה צחוק מודרך, כלומר המדריך מראה את תרגיל הצחוק בסדנת היוגה צחוק והקבוצה אחריו. נכון שבתחילה הצחוק הוא מזויף אולם למוח זה לא משנה, הוא מתחיל לשחרר את האנדורפינים שגורמים להרגשה של היי בגוף. וכשצוחקים בקבוצה של יוגה צחוק, הצחוק הוא מדבק ולאט לאט מתפרץ הצחוק האמיתי שלנו.
בסוף תרגילי הצחוק השונים, המדריך של יוגה צחוק מורה למשתתפים את מדיטציית הצחוק, בה נשכבים על הגב וצוחקים צחוק ספונטאני ונרגעים, כדי שהגוף יעכל את החוויה.

סדנת צחוק – לעומת זאת לא שונה בהרבה מהיוגה צחוק, אולם היא יכולה להיות ארוכה יותר משעה וחצי ותרגילי החימום יכולים להיות מעוררי שמחה כמו שירים וריקודים ועוד כל מיני דברים הזויים לפי אופי המדריך. כל מדריך לפי אישיותו: יותר ריקודים או שירים או אפילו משחקי חברה, מוזיקה תיפוף וכו'.

מסיבת צחוק – היא מן הסתם יותר מסיבה עם המון צחוק,ופחות פעילות מסורתית של הפעלת יוגה צחוק, וגם כאן כמו בכל סדנא בא לביטוי אופי המדריך ואישיותו כי בעיקרו של עניין – הצלחת סדנת הצחוק או היוגה צחוק או מסיבת הצחוק – תלויה במדריך: בניסיונו לקרוא את האנרגיה של הקבוצה לאורך כל ההפעלה ולהתאים בזמן אמת את הקונספט המתאים, אם זה יוגה צחוק סדנת צחוק או מסיבת צחוק, המטרה – לצחוק ולשמוח.

המדריך צריך להדביק באנרגיה שלו, בצחוקו ובשמחת החיים שלו וגם קצת הרבה "באטרף" שלו את כל הקבוצה (רובה לפחות). להיות עם כל אחד ועם כולם ביחד ולהנחות את ההפעלה באהבה והומור, מקצועיות טקט ורגישות ובהמון צחוק ושמחה.

בכל הפעלה של יוגה צחוק אני מקפידה לומר כמה חוקים בסיסיים כמו למשל: שכל אחד חייב להיות קשוב לגופו – ולקחת הפסקת של שתייה או מנוחה כשמרגיש צורך, שאנו צוחקים אחד עם השני (ולא חלילה אחד על השני כפי שנהוג אצל בני הנוער) תוך הקפדה על שמירת גבולות וכבוד הדדי.

אם הקבוצה היא דתית או מסורתית, חשוב לדעת זאת כדי שההפעלה של היוגה צחוק תותאם לקבוצה ויהיה בה לדוגמא איסור נגיעה.

מספר המשתתפים בהפעלה חשוב מאד להצלחת הסדנא.
כיון שרוב ההפעלות נערכות בחלל בעמידה במעגל, מספר המשתתפים יכול להיות מניסיוני עד כ- שמונים איש, בשני מעגלים.

אם מספר המשתתפים רב יותר, כדאי לחלק את הקבוצה לשתי הפעלות ואז מספר המשתתפים הוא אידיאלי.

כמובן שיש אפשרות לעשות את ההפעלה בישיבה, דבר שהופך אותי למופיעה יותר ממפעילה, ואת חווית המשתתפים לפחותה כיון שהמשתתפים יושבים ולא נעים בחלל, וכשפחות משתתפים פיזית בהפעלה של היוגה צחוק ההנאה היא לא ממקום של חוויה אישית אלא יותר ממקום של צפייה בי. כמו כן רצוי שהאוכל (מניסיוני תמיד יש), יוגש לאחר ההפעלה, במהלך ההפעלה רצוי לשתות מים אך לא לשבור את האינרציה של ההפעלה.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על רוחלה ז'אק

מאמרים קשורים

מאמר הבא
Close
Back to top button