רפואה אלטרנטיבית

צילה הרטמן

צילה הרטמן מחיפה עוסקת בשיטת "העבודה של ביירון קייטי". היא מטפלת באנשים שמעוניינים לחולל שינוי משמעותי בחייהם ומכשירה מאמנים בשיטה. צילה גם מקיימת מפגשים חודשיים קבועים לכל מי שחפץ לחיות חיים מלאים המחוברים למציאות ולאמת.

הכל התחיל בשנת 2006 כאשר צילה פגשה את ביירון קייטי באחת הסדנאות שהתקיימו אז בארץ. "מיד הרגשתי ש'הגעתי הביתה' והחיפוש שלי אחרי משמעות ומימוש הפוטנציאל האישי הגיע לנקודת מפנה. הבנתי שזאת שיטה שמאפשרת לאדם לחיות חיים מלאים ללא סבל".

צילה למדה אצל קייטי, הוזמנה לבית הספר שלה בגרמניה כמשתתפת ובשנה אחר כך כאשת צוות. ב- 2007 ארגנה את הכנס הראשון בישראל לאוכלוסייה הערבית, נסעה לארצות הברית לקבל הסמכה מקייטי, שהתה אצלה 28 ימים ב-TAH כדי לחיות באינטנסיביות את "העבודה". כיום – מטפלת ומורה בשיטה.

"במשך שנים עבדתי כמורה ומרכזת, גם בחינוך המיוחד ובמקביל התעניינתי בכל מה שקשור להתפתחות אישית ועבודת מודעות. במשך תקופה ארוכה שאלתי את עצמי שאלות מעמיקות לגבי מהות החיים: מה מניע בני אדם ומה גורם להם לסבל, לתקיעות ולחוסר התקדמות במסלול הרצוי להם? איך המחשבות שלנו משפיעות עלינו? מדוע יש אנשים שחווים מצב זהה אך מגיבים באופן שונה לגמרי? מצאתי את הכיוון, כאמור, כאשר פגשתי את קייטי, אישה מיוחדת במינה, פשוטה, עוצמתית וחכמה שפיתחה שיטה (ההולמת את תכונותיה כאדם) ומהווה דרך מדהימה ובהירה למימוש עצמי בחיים.

שיטת 'העבודה של ביירון קייטי' מתמקדת בראייה של מצבי חיים בפרספקטיבה רחבה ואז קורה משהו, חוויה כמו הסתכלות בקלאודיוסקופ, פתיחה משחררת של מחשבה שלא איפשרה חופש וראיית האמת. השיטה מבוססת על ארבע שאלות פשוטות הבוחנות את המחשבה המכאיבה בסיטואציה ספציפית: האם זאת אמת? האם אתה יכול לדעת בוודאות שזאת אמת? איך אתה מגיב כשאתה מאמין למחשבה זו? ומי תהיה ללא אותה מחשבה? באופן זה הסיטואציה נגלית באור חדש ומביאה לתובנות והבנות עמוקות המשנות את תפיסתנו לגבי אותה מציאות, קשה ככל שתהיה – אילו ההיפוכים. החיים לאור האמת מאפשרים להתמודד ולהתגבר על הכאב והסבל ומעבר לקיום מלא וממצה יותר".

איך בדיוק זה קורה?
"אסביר באמצעות כמה דוגמאות: בין המתאמנים הרבים בהם טיפלתי במהלך השנים, הגיעה אליי אישה בהליכי גירושין קשים. היא הייתה שרויה בכאוס של רגשות שליליים שהציפו אותה: האשמות עצמיות והדדיות כלפי בן זוגה, חוסר וודאות ופחד. כל אלה גרמו לה סבל עצום. בתהליך "העבודה" בחנו יחד מחשבות ממוקדות בכל מצב ובכל פעם היא גילתה את הצמצום והסבל שבכעס, מכאן נחשפו אופציות אחרות ועלו תשובות שגרמו לה לחוש אחרת. המשך תהליך הגירושין עבר בצורה שונה, עם יותר רגשות חיוביים וחיבור לעובדות שנוגעות לה, לבן זוגה ולעולם: קבלה, הכלה, פרגון ואופטימיות לעתיד טוב יותר. למרות הקשיים והחששות, היא אפשרה לעצמה לחקור את המחשבות הכואבות ולהבין שהמציאות והאמת מאפשרים פתיחות לחיות בחופש ולאפשר את החופש הזה גם לבן זוגה. סיום תהליך הפרדה היה אחר משהתחיל, היא בחרה בדרך חדשה להתמודד עם המציאות.

במקרה אחר, הגיע אליי גבר מבוגר, אב לבן 'שיצא מהארון'. האב היה מיוסר וכאוב ולא היה מסוגל להגיע בכוחות עצמו למרחב חשיבתי גדול יותר על מנת להכיל את בחירתו של הבן. בעבודה שעשינו הוא בחן אחת לאחת את המחשבות המייסרות וגילה את היכולת לשחרר מהאחיזה במוכר והיופי בגילוי החדש. הוא החל לשנות לאט לאט את תפיסתו לגבי עצמו וכלפי העולם ובסופה של עבודה מדהימה הקשר בינו ובין בנו הפך להיות איכותי ואמיתי הרבה יותר מהעבר.

גם אני עצמי עברתי, כאמור, תהליך של שינוי מהפכני בחיים בעקבות גילוי שיטת 'העבודה' של ביירון קייטי ויישומה בחיים שלי. כמו אנשים רבים אחרים, כל אחד מסיבותיו הוא, חייתי במשך שנים בתסכול פנימי ובמחשבה שאיני ממצה את הפוטנציאל והיצירתיות שבתוכי. כבת להורים ניצולי שואה, 'סחבתי על גבי' מטען עודף של רגשות שליליים ו'נלחמתי' עם העולם מבחינה רגשית ואישית. לאחר שלמדתי את "העבודה" הכל השתנה: החשיבה, ההבנה, תפיסת העולם וניתוח מצבים בחיים. חזרתי הביתה – גם בהבנה הפנימית וגם מבחינה פיזית, חזרתי לגור בחיפה – המקום בו גדלתי, שיניתי עיסוק, אימצתי ילדה כדי לממש את האימהות שלי, למרות שאין לי בן זוג. מצאתי את הדרך החדשה, הנינוחה והאמתית לחיות בשלום עם עצמי והעולם…"

יש עוד הרבה שיטות שמבטיחות שינוי אפשרי וחיבור לפנימיות שלנו. מה מייחד את שיטת 'העבודה' של ביירון קייטי?
"השיטה פשוטה מאוד וברורה וכל אחד, בכל מצב, יכול ליישם אותה בקלות בתוך מערך חייו. המחשבות שלנו בוראות את המציאות שלנו אולם הפרשנות יכולה להרוס אותנו! כאשר בוחנים באמצעות המפתח של 'העבודה' בכל מצב כל מחשבה מציקה שנמצאת בבסיס כל הרגשה או תחושה – לעיתים קרובות מגיעים באופן מפתיע להבנה שדווקא ההיפך הוא הנכון, ומה שחשבנו זה בעצם אחרת . למשל, אישה שמתלוננת כי 'בעלי אינו אוהב אותי', יכולה לגלות שבעצם היא זאת שאינה אוהבת אותו, או היא אינה אוהבת את עצמה, והוא כן אוהב אותה – והדוגמאות מהחיים מאוששות הרחבת תודעה זו שגילתה.
ההתמודדות עם האמת לאמיתה, עובדתית וללא פרשנות, מאפשרת סוג של שחרור עוצמתי במיוחד ובחירה בחיים ללא סבל מיותר".

למי זה יכול לעזור?
"אני 'מאפשרת' (מאמנת) כל אדם שזקוק לעזרה בשינוי הגישה לחיים. עם זאת, ההתמקדות שלי היא בשני מגזרים: נשים חד הוריות ובני הדור השני לשואה. אני מאמינה שניתן לעזור לאנשים בתהליכי אימוץ כדי להכין אותם לחוויה מעצימה ונפלאה אבל לא קלה. בנוסף, אני עובדת עם הרבה מאוד עם בני הדור השני לשואה, כי מניסיוני אני יודעת כמה מורכב לגדול בבית כזה, על כל המשמעות הכבדה הכרוכה בזאת. בהמשך שנת 2012 אני מתכננת לקיים מפגש בן ארבעה ימים בירושלים, עם מגי קרטר, שהיא יד ימינה של ביירון קייטי, המיועד לאוכלוסייה זאת".

הרמן הסה כתב: "הנצח הוא לא בעתיד. הוא ההווה לאין קץ! החיים הם רצף של נקודות של 'כאן ועכשיו' בזמן"…
וביירון קייטי אומרת: "אני אוהבת את המציאות לא מפני שאני אישה רוחנית, אני רק לא רוצה לסבול"
וצילה אומרת: "חבל על הכוח שאני נותנת לכל מחשבה שמסיטה אותי מעצמי, וחבל על כל רגע שאני סובלת בגלל מחשבה כזאת במקום לחקור אותה".

ליצירת קשר ופרטים נוספים על צילה הרטמן לחצו כאן

מכירים יועצים רוחניים או מיסטיקנים שלדעתכם יכולים להופיע במדור המומלצים? לחצו כאן וספרו לנו…

מאמרים קשורים

Back to top button