רפואה משלימה

טיפול בסרטן לפי הרפואה המשלימה

כיום, אנו יודעים שגוף האדם מייצר באופן שיגרתי תאים סרטניים. ובאופן שיגרתי הגוף מטפל בתאים אלו ללא עזרה חיצונית. עם זאת, למה התאים הופכים לסרטניים? למה יש גידולים שהופכים לסרטניים? למה סרטן גורם למוות?
כשמדובר בסרטן אולי כדאי להסתכל מנקודת מבט אחרת.
 
מחלת הסרטן הוא שם כללי למחלות שונות שבהן מספר תאים בגוף מתחלקים בצורה בלתי מבוקרת. הצטברות של תאים כאלה יוצרת גידול ממאיר ובמקרים מסוימים חלק מתאים אלה נודדים למקומות אחרים בגוף ויוצרים גרורות.
 
גרורה
סרטן מסוגל להתפשט דרך הגוף בשני מנגנונים: התפשטות מקומית וגרורה מרוחקת. התפשטות מתייחסת להתפשטות ישירה של הסרטן לרקמה שכנה ואילו גרורה מתייחסת ליכולת של תאים סרטניים לחלחל דרך קשרי הלימפה וכלי הדם, לנוע בחופשיות דרך מחזור הדם, ולהתפשט לרקמה בריאה במקום אחר בגוף.


סיווג הסרטן
ישנן חמש קבוצות רחבות המשמשות לסווג סרטן.
1. קרצינומות – תאים שמכסים חלקים פנימיים וחיצוניים של הגוף כמו ריאות, שד ומעי גס.
2. סרקומות – תאים שממוקמים בעצם, סחוס, שומן, רקמת חיבור, שרירים, ורקמות תומכות נוספות.
3. לימפומות – סרטן שמתחיל בקשרי הלימפה וברקמות מערכת חיסון.
4. לוקמיה – סרטן שמתחיל במח העצם ולעתים מצטבר בדם.
5. אדנומות – סרטן בבלוטת התריס, בלוטת יותרת המוח, בלוטת יותרת הכליה, ורקמות בלוטיות אחרות.
הסרטן מכונה לעתים קרובות על ידי קידומת הקשורה בסוג התא שבו סרטן המקור ואת סיומת כמו סרקומה, קרצינומה. קידומות נפוצות כוללות:
Adeno- = בלוטה
Chondro- = סחוס
Erythro- = תאי דם אדומים
Hemangio- = כלי דם
Hepato- = כבד
Lipo- = שומן
Lympho- = תאי דם לבנים
Melano- = תא פיגמנט
Myelo- = מח עצם
Myo- = שרירים
Osteo- = עצם
Uro- = שלפוחית השתן
Retino – = עין
נוירו = המוח
 
טיפול בסרטן ברפואה הקונבנציונלית / מערבית
1. טיפול כירורגי
2. הקרנות
3. כימותרפיה
4. אימונותרפיה
5. טיפול הורמונלי
6. תרמותרפיה במיקרוגל
 
הטיפול בסרטן – רפואה סינית
בספרי רפואה סינית יש הגדרה ואבחנה עבור הגידול. אך אין אבחנה מבדלת בינו לבין סרטן. יש עם זאת כמה קטעים שנראה בבירור שכאשר טיפלו בגידולים הרופאים הקדמונים היו מודעים היטב כשמצב הראה פרוגנוזה גרועה.
לדוגמה, טקסט של שושלת סונג תיאר גוש בשד קשה: "אם זה לא שבור, המטופל יכול להינצל. אם זה שבר, טיפול קשה. במישוש, קשה כסלע, ומכאן שמו [רו-יאן, רוק השד]. אם מטפלים מאוחר מדי, זה יצור פצע ויתפשט באיברי הזאנג ויהיה קטלני."
“If it has not broken, the patient can be saved.  If it has broken, treatment is difficult. On palpation, it is as hard as a rock, hence the name [ru yan, breast rock].  If treated too late, it will ulcerate and spread to the Zang organs and is fatal.”
רפואה סינית מעמידה כמה גורמים להיווצרות הגידול, ביניהם טוקסינים מהסביבה, תזונה לא נכונה ממושכת, חוסר איזון פנימי, מצבי לחץ ממושכים ועוד. כמו בכל מחלה, כל חולה אינו דומה לשני, ולכל גידול אבחנה שונה בהתאם לאדם. המטפל ברפואה הסינית מאבחן את דפוסי החוסר איזון וקובע טיפולים לעיתים בשילוב כימותרפיה.


דיקור סיני לסרטן
דיקור סיני לסרטן יעיל להפחתת כאבים אשר יכולים להיגרם על ידי הסרטן עצמו או על ידי פעולות רפואיות. כימותרפיה הורגת את תאי מערכת החיסון של הגוף ולפעמים הטיפול צריך להיפסק משום שתופעות הלוואי עלולות לסכן חיים. מחקרים הראו כי דיקור יכול לעזור לשמור על תפקוד מערכת החיסון. בנוסף כימותרפיה לרוב גורמת לתופעות לוואי כגון כאבים ובחילות, שבעזרת הדיקור אפשר להפחית אותן.
 
פורמולות צמחים לחולי סרטן
בבתי חולים בסין צמחי מרפא ניתנים כדבר שבשגרה לצד כימותרפיה כדי לשפר את האפקטיביות של הטיפול ולשמור על הכבד, כליות ומערכת החיסון. מחקרים בארה"ב הראו שאסטרגלוס עוזר להגביר את ייצור תאי דם הלבנים, ובכך מביאים לחיזוק הגוף, דבר החיוני לשמור על מערכת חיסונית חזקה כדי שהגוף יוכל להלחם בעצמו בסרטן.
צמחי מרפא רבים זוהו כבעלי פעילות אנטי סרטנית, וחלקם נמצאים בצורה מסונתזת בתרופות חדשות לטיפול בסרטן. לדוגמא, צמח המכונה פוריה הוכח שגורם לתאי הסרטן להתאבד (תהליך המכונה אפופטוזיס), שלא כמו כימותרפיה, צמחים אלה (שנתנו ע"י מטפל מוסמך) לא פוגעים בתאים בריאים וניתן לקחת אותם לטווח ארוך כדי למנוע הישנות של סרטן.
 
גוף-נפש – ריקול הילינג וביואורגונומי
לפעמים קורה לנו בחיים שנקרית בדרכינו טראומה לא צפויה, איבדנו אדם יקר לנו, או קרתה לנו תאונה, הרבה פעמים נראה קשר בין מחלות לטראומות שחווינו. לרגשות יש השפעה עמוקה על זרימת הצ'י. הרגשות הם חלק בריא ונורמלי בחיים, אך הם יכולים לצאת מכלל שליטה. כאשר הרגשות הופכים דומיננטיים, הם יכולים לגרום מחלה גופנית. ברפואה הסינית, כל רגש משפיע על איבר מסוים. לדוגמה, כעס לכבד, צער פוגע הריאות, ודאגה פוגעת במערכת העיכול. דיקור בשילוב עם עבודת מודעות מועילים לפתירת מצבים רגשיים.
 
תזונה לחולי סרטן
מזונות מסוימים עוזרים לרפא את הסרטן. ההיבט הייחודי של הגישה הסינית היא שהתזונה של כל אחד לגמרי תלויה באבחנה של כל אחד. לדוגמה, אם החולה לוקה בחסר דם, הוא חייב לצרוך מזונות להזין את הדם, כמו עלים ירוקים, אגוזים, זרעים, ואולי מוצרים מן החי. מצד השני, לחולה סרטן שהגורם הוא ליחה, הוא יצטרך להוריד מוצרים מן החי, להפחית מזונות יוצרי ליחה כגון מוצרי חלב, חיטה ומזונות מטוגנים ולאכול מזון כגון שיבולת שועל. בגישת התזונה הסינית, אין תפריט אחד המתאים לכולם אלא תזונה מותאמת אישית.


מאמרים קשורים

Back to top button