אסטרולוגיה

מבוא לאסטרולוגיה – חלק א'

דמיינו לעצמכם אנשים העומדים משתאים לנוכח תופעות הטבע. השמש, ירח, כוכבים מנצנצים הטומנים בחובם רזים אין-ספור. הגאות והשפל, הגשמים, הברקים מטילי היראה והרעמים הנשמעים כקולות אלים. אנו, אנשי המאה ה-21 עדיין נפעמים, אז תארו לעצמכם את תושבי כדור הארץ לפני 6,000 שנים.
.
השומרים במסופוטמיה, בסביבות 4000 לפנה"ס, היו הראשונים שסגדו לשמש, לירח ולנוגה הם ראו בגרמי השמיים אלים. לירח קראו=ננה,לשמש=אוטו ולנוגה=איננה. האכדים, שכניהם אימצו אלים אלה, אך החליפו את שמם, הכוהנים שתקשרו עם האלים היו השליטים הראשונים. הם הקימו מערכת מקדשים ואלפים שירתו בקודש וסיפקו מגוון צרכים, כהני דת צעירים, מוזיקאים, קדרים וכבר בהמשך נוצר צורך במנהיגים צבאיים שחלקם נהיו מלכים. למלכים אלה היה בדרך כלל מלווה ששמו "כוהן בארו", אשר תפקידו היה לפענח גרמי שמיים- כמו לחזות ליקויי מאורות. ניתן לאמר שהם היו האסטרולוגים הראשונים. במטרה לתקשר עם האלים ניבנו תילים שאחר כך הורחבו למבנים שנקראו זיגרט (כעין מקדשים), ברבות הימים ישמשו אלה למיפוי כוכבים ולצפייה בגרמי שמיים. כוהני הבארו היו תחת הלחץ לחזות במדויק, הם הצליחו בחיזוי בעזרת מתמטיקה שתרמה רבות להתפתחותה הבאה של חוקים אסטרונומיים.

אסטרונומיה הינה כלי מדעי של לימוד הכוכבים ותנועתם. אסטרולוגיה היא הלימוד הפסיאודו-מדעי של השפעת גרמי השמיים ותנועתם על האנושות, אך באותה תקופה האסטרולוגיה אינה מה שהיוונים או אנו בימינו מגדירים אותה ככזאת. מטרת הכוהנים היתה לחזות תופעות טבע (מזג אויר, ליקויים וכולי) זאת, על מנת לשמור על כוחם. יחד עם זאת מאמציהם תרמו להתפתחות האסטרולוגיה. הם עיצבו לוח שנה, זיהו את המחזורים הבסיסיים של השמש והירח ושל כוכבי הלכת וחילקו את השנה ל12 חודשים בהתבסס על 12 מחזורי הירח בשנה.

ניתן לראות את ההתחלה של האסטרולוגיה המודרנית בתקופת בבל העתיקה בזמן האלף השני לפנה"ס. ההתמקדות היתה על רווחת הממלכה והמלך העומד בראשה ולא על הפרט בחברה. הכוהנים הבבלים תיעדו במדויק את מהלכי נוגה (ונוס) את הופעתו והעלמותו של הכוכב ומאחר שנוגה סובב את השמש לאחור, הפך לכוכב הקשור באהבה ומלחמה. בסביבות 1300 לפנה"ס נוצרו ניצני ההורוסקופ האישי. אלה היו תחזיות שהתבססו על החוד' בו נולד הילד, ומשמעות הכוכבים באותו חודש התקופה האשורית, 1300-600 לפנה"ס מציינת התפתחות נוספת של האסטרולוגיה. האשורים כבשו את בבל בשנת 729 לפנה"ס וכמובן  ונחשבה לאל עליון. המדינה עדיין נחשבה חשובה יותר מאזרחיה כפרטים והתחזיות עדיין היו לגבי אירועים שהשפיעו על המדינה.

האשורים יצרו לוח שנה מדויק, מפות שמיים מדויקות וערכו רשומות של כוכבים. אלה מהכוהנים שחזו במדויק זכו לכבוד רב. האשורים פיתחו את קונסטלציית הכוכבים, אך אין לטעות בה עם סימני גלגל המזלות שטרם נוצרו, אך הרבה מהאסטרולוגיה היום מבוססת על היחסים בין קונסטלציות אלה לבין עונות השנה. האשורים שמו דגש על חמשת כוכבי הלכת אותם זיהו ואת תנועתם. הם האמינו שהכוכבים הינם אלים או בתי אלים. במאמר הבא נספר על הפאזה החדשה שמתחילה בבבל בשנים 600-300 לפנה"ס.

מאמרים קשורים

Back to top button