תורת הקבלה

מראש השנה ועד לשמחת תורה

התפתחות רוחנית היא תהליך מחזורי המכונה "שנה". הכוונה היא שבכל מצב חדש עובר האדם את אותן החוויות רק ביתר עמקות ובהירות, שעוזרים לו להבין טוב יותר את עצמו. כך מתחלפים אצל המקובל 6000 מצבים של התפתחות רוחנית, עד שהוא מצליח לחוות את כל ההנאות שיכול בן אנוש לקבל.

במהלך "השנים" הללו הוא נתקל פעם אחר פעם במצבים שמסייעים לו לעלות לשלב הבא. למצבים הללו קראו המקובלים "חגים, מועדים ושבתות".

חכמת הקבלה מתארת את המציאות הנסתרת מאיתנו, שמתגלה לאדם במהלך התפתחותו הרוחנית. היא מאפשרת לו להבין כיצד נוצר ולשם מה הוא חי.

מחקר זה נערך מזה אלפי שנים, על ידי מקובלים רבים שחיו לאורך הדורות עוד מתקופת אברהם אבינו ועד ימנו. הידע שנצבר הועבר מדור לדור בכתב ובעל פה. ספרי הקבלה שנכתבו לאורך השנים, מתארים את ההשגות הרוחניות אליהן הגיעו הכותבים. השגות שבימנו יכול להגיע אליהן כל אחד מאיתנו.

"אדם הראשון"
התורה מספרת לנו שהעולם נברא במהלך שישה ימים. שישה מהלכים של שינוי בין אור לבין חושך.

ביום השישי נברא "אדם הראשון", וממש לפני השבת חטא וגורש מגן עדן. "אדם הראשון" מציין מצב של שלמות, אחדות של כלל הנשמות. כיוון שחטא נתחלקה נשמתו לאלפי חלקים – נשמות, והקשר ביניהם נותק. בכל אחד מאיתנו נמצאת אחת מאלפי נשמות אלו. תפקידנו לאחד את כל הנשמות לנשמה אחת – נשמת "אדם הראשון". בכך אנו מתקנים את "חטאו" וחוזרים ל"גן עדן".

תקופת ראש השנה מזכירה לנו שצריך להתחיל ולתקן את נשמותינו עד שתחזורנה למצבן הראשוני, לאחדות.

אדם שמתחיל את התיקון הרוחני שלו על חלק נשמת "אדם הראשון" שבו, מגלה במהלך עשרת הימים הראשונים- עשרת המצבים הרוחניים אותם הוא חווה, את הפער בינו לבין המצב שממנו נפלה נשמתו. וכך הוא מגיע לתיקון נשמתו הנכללת מעשר ספירות, אותן מסמלים לנו עשרת ימי תשובה.

כשמבין את גודל הפער הוא מבקש כוחות לתיקון ומרגיש שזקוק לכפרה. המצב הזה נקרא ברוחניות "יום הכיפורים".

סדרת המצבים הרוחניים אותם עובר האדם:

מראש השנה עד יום הכיפורים – מגלה האדם מה עליו לתקן.

ביום הכיפורים – הוא מבקש כוחות שיעזרו לו להיתקן.

בסוכות – הוא מקבל את הכוחות הללו ועובר תיקון

ובשמחת תורה – הוא מסיים בשמחה את מלאכת איחוד חלקי "אדם הראשון".

כיוון שמדובר במצבים פנימיים שאינם תלויים בימות השנה, יכול המקובל לעבור שנה שלמה גם לדוגמה במשך יומיים גשמיים. קצב השינויים הפנימיים הוא שקובע את אורכו של התהליך.

אי לכך חשוב לזכור שראש השנה הגשמי מהוה רק תזכורת למצב הרוחני שהוא מייצג. מקובל יכול להיות במצב שנקרא "ראש השנה הרוחני" גם בכל יום חול רגיל.

בסך הכול עובר כל מקובל 6000 שנה – שינויים במהלך חייו, עד שמגיע למצב בו הוא גמר לתקן את נשמתו – חלק "אדם הראשון" שבתוכו.

בכך הוא מסיים את תפקידו ואינו צריך להתגלגל יותר.

אנו מברכים את כל עם ישראל בברכת שנה טובה ואיחולים שנזכה להגיע יחדיו לראש השנה האמיתי, לקיים את תפקידנו ונגיע לשלמות כבר בחיים האלו.

מאמרים קשורים

Back to top button