תורת הקבלה

הגדה של פסח – הסיפור שלנו

כל שנה כשחג הפסח מתקרב, כולם עסוקים בהכנות, קניות, ניקיונות, ומי שמארח חושב על התפריט ועל האירוח המושלם. בליל הסדר, חוץ מהאוכל הטעים כמובן, תמיד אהבתי לקרוא את ההגדה של פסח. סיפור יציאת מצרים היה מעביר בי תחושה של מסע אחורה בזמן אל אבותינו הגדולים, אל העם שלנו שיצא מעבדות לחירות וכל המאורעות שחלפו עליו בדרך. ולמרות כל ההנאה שבקריאה, בסוף ההגדה תמיד הייתי נשארת עם מחשבה, מדוע לקרוא אגדה שלמה שנה אחר שנה, פסח אחרי פסח, ולהישאב לתוך הדמיון שלי, אם כעבור שעה הכול נשכח ממני?

במשך השנים כבר לא מצאתי טעם בקריאת ההגדה של פסח. לא הבנתי איך כל הסיפור של חג פסח מתחבר אליי.

הקשר לחג הפסח
דרך לימוד חכמת הקבלה גיליתי שבעצם לחג הפסח ולסיפור ההגדה יש משמעות אחרת. זה לא סתם סיפור, אלא תיאור של סדרת מצבים פנימיים בדרכו של כל אדם שמתעורר בו רצון למצוא משמעות וטעם בחייו.

על פי הקבלה, כל הדמויות המופיעות בהגדה של פסח, הן למעשה ביטוי לכוחות הפועלים בתוכנו. למשל, פרעה ומשה הינם שני כוחות מנוגדים שבתוך האדם, פרעה מסמל את שליטת האגו, מצב שבו כל אחד מאיתנו נשלט ומסוגר באהבה עצמית וניצול הזולת. ואילו משה מסמל את הרצון באדם, שמשתוקק להשיג את הקשר עם הזולת משום שבכך הוא משיג את הקשר עם הכוח העליון.

אם אנחנו מגדילים את נקודת המשה הקטנה שבתוכנו, ולא נותנים לניצוץ הזה לכבות בזרמי החיים, אז אנחנו מתקדמים אל עבר מימוש מטרת חיינו- השגת קשר עם הכוח המנהל את כל המציאות, כוח האהבה והנתינה.

המאבק בין פרעה למשה מתחולל בתוכנו יום-יום. כל עוד אנחנו משועבדים לאגו שלנו, לאהבה העצמית שסוגרת אותנו מהקשר עם האחרים, אנחנו נמצאים בעבדות, מופעלים על ידי כוחות האגו הטבעיים. רק כשאנחנו מוכנים לפנות בתוכנו מקום מאהבה עצמית לטובת אהבת הזולת, אז אנחנו משתחררים מהכבלים של עצמנו ומבינים מהי חירות אמיתית. על התהליך הזה בדיוק מספרת לנו ההגדה של פסח.

ההגדה של פסח – הסיפור שלנו
לאחר שגיליתי, שההגדה מספרת על התהליך המדויק שצריך להתרחש בתוכי, התעוררה בי פליאה על כך שהספר הזה תמיד היה כאן, אבל לא ראיתי מה שיש בו. מתוך ההבנה והקשר ביני לבין מה שכתוב בהגדה של פסח, חזרה לי האהבה לקריאת ההגדה והחיבור לחגיגת ליל הסדר.

בכל פסח בזמן קריאת ההגדה, כל אחד קורא על עצמו ועל מה שעתיד להתרחש בו במידה וירצה להשיג את מטרת החיים ולצאת מהאגו, מעבדות לחירות. אם תרצו, זה יכול להיות הסיפור שלכם.

מאמרים קשורים

מאמר הבא
Close
Back to top button