מיסטיקה

טיפים להסרת עין הרע

בכל הדתות והתרבויות קיימים סממנים, לחשים, חפצים להגנה מעין הרע, סגולות להסרת עין הרע וטקסים מיסטיים שמטרתם ליצור בלב המאמינים תחושת בטחון ושליטה על מאורעות החיים. יצחק אהרון חושף אמונות שונות הנהוגות בעדות ישראל לשמירה מעין הרע, הגנה מעין ברע וסגולות להסרת עין הרע, אם היא כבר משפיעה עליך.

בתקופות עבר, התרחשויות מוזרות ותופעות מסתוריות הטרידו את מחשבתו של האדם עד כדי הטלת אימה, כך שרבים האמינו כי השפעות איתני הטבע או חוויות בחיי הפרט והקהילה נגרמים ע"י כוחות, טובים או רעים, ואפשר לעכב בעד הרע באם יימצא הכוח הנגדי שיניאו מלפעול. אמונות אלו, נתפסו כצרכים נפשיים ולעיתים אף כביטוי למצוקות. חשוב להבין כי בימים של עולם טרום מדעי כאשר האדם נקלע למצוקה ופתרון הגיוני או מעשי לא היה בנמצא, התמודדות עם הבעיה הייתה לרוב כרוכה בפנייה לעולם הרוחני. אחד הפחדים האנושיים סובב סביב עניין עין הרע.

בלשון המקרא, המושג "רע עין" מציין אנשים בעלי נפש רעה או אנשים בעלי חסר מסוים שבצערם ובסבלם הנפשי הם רואים בעין עוינת כל מה שחסר אצלם וידם אינה משגת. כאמור, רבים מאמינים כי בשל הקנאה, אנשים אחרים יכולים להטיל בהם עין רעה שעלולה לסכל את הברכה שבמעשי ידיהם. כך נולדו להם במרוצת התקופות שלל חפצים, לחשים ופעולות שלהם ייחסו בני האדם כוחות רוחניים ושאותם הם רואים כיעילים לצורך השגת הצלחה, שמירה ושפע.

בדברים הבאים קיבצתי מספר דרכים להתמודדות מול עין הרע והשלכותיה. דרכים אלו נהוגות בעם ישראל ומושפעות מארצות מוצא, פולקלור ומנהגים. יובן כי לא לכל הדרכים מקורות כתובים ומהימנים כך שמרביתן נותרות עלומות ואין זה גורע מאומה מהאמונה בהן.

סגולות ומנהגים להגנה ושמירה מעין הרע
* ציצית כהלכתה מגינה מעין הרע (החיד"א)
* לענוד שרשרת מכסף מומלץ עם מגן דוד מכסף, והחיד"א כתב שטוב שהאות ה' תופיע על תליון.
* להלביש בנים בתכלת ובנות באדום.
* להניח שום בכרית, ובמיטה. ויש התולים צרור שומים בפתח הבית.
* יש המניחים סכין מתחת למזרן
* חוט אדום על פרק כף היד. בתוספתא כתוב " מרדכי האמורי הקושר מטולטלת על ירכו וחוט אדום על אצבעו". לדעתי מנהג החוט האדום הינו בעל סתירה פנימית, הואיל והמבקש להישמר מעין הרע בדרך זו מקיים מנהג של עם האמורי, שהיו עובדי אלילים.
* לקחת חופן מלח ולסובב אותה מעל ראש ה"נגוע" בעין הרע שבע פעמים ולהגיד בלחש מספר מילים אודות "המטופל". לשפוך מתחת מים זורמים ולאמור שהעין הרע תעלם כפי שמלח נעלם במים.
* כדי להוציא עין הרע יש להדליק את הגז, לזרוק על הלהבה הגלויה מלח ולבקש מה שרוצים.
* לקחת מלח, פלפל ושום לשים בשקית ולהסתובב עם זה בתיק.יש שטוענים לשים כמה גרגירי מלח בכיסים כל יום מחדש.
* שמים בשקית מלח, חצי שקל וביצה. מציינים את שמות האנשים החשודים שעושים עין. ברגע שמציינים שם של אדם "חשוד" והביצה נשברת סימן שנמצא האשם והעין הוסרה.
* מתכון להוצאת עין הרע: לשטוף קערה במים, למלא 3/4 מים לשים בתוכה: 7 חתיכות לחם (כנראה מ7 פרוסות לחם) 7 מחטים 7 *קמצוצי מלח 7 קמצוצי סוכר 7 מקלות גפרורים ולהניח במקום מוצנע בבית.
* נגד עין הרע יש לקחת ביצה ולהעביר אותה על פני כל הגוף במלואו לאחר מכן לקחת את הביצה ולזרוק אותה בצומת המתפרשת לארבעה כיוונים.
* לגדל בבית עציץ של רוטא (פיגם מצוי). לקטוף עלים שלו ולהניח בכיסים ובארנק. בספרים שונים, חלקם ספרי 'קבלה מעשית', נכתב, כי נשיאת עלי רוטא בכיס הבגד, מגנה על האדם מפני עין הרע. עוד נכתב כי צמח הרוטא בגינת הבית או בעציץ בבית, מגן על יושבי הבית מפני רוח רעה ועין רעה. בספרות הקבלה מוזכר השם רוט"א כשם קדוש, והוא אחד מתוך שלושה שמות קודש המסמלים את הגבורה (דינים) והרחמים, ושאותם קיבלו האבות.
*לשטוף את הבית במי ים. לא להוסיף שום חומר לשטיפה להוציא את כל המים לאחר שנאספו מכל פינות הבית אל מחוצה לו.
* יש לומר "בן פורת יוסף בן פורת עלי עין". כן נהגו יהודים ממוצא מזרחי. יהדות אשכנז לעומת זאת נוהגת לומר "בלי עין הרע".
* לומר תמיד מימיני מיכאל משמאלי גבריאל מאחורי רפאל מלפני אוריאל ומעלי שמירת האל.
* יש הנוהגים לפתוח משפט שיש בו משום משיכת צרות עין מצד השומע במילים "טפו טפו". או למלמל "חמסה חמסה" ליד כל מי שנראה שתוקע מבטים.
* לקרוא פרקים ל"א, ל"ה , ע"א בתהילים נגד עין הרע.
* ללכת לים לעבור שבעה גלים ואחרי הגל השביעי לטבול בים.

עד כאן מצאתי וליקטתי מספר אמונות עתיקות הנהוגות אף בימינו. אין בנאמר כדי להביע עמדה אישית כלשהיא לחיוב או לשלילה, וכל הנאמר בא להביע את החשש האמיתי בנפש האדם מפני עין הרע. אציין כי במקורות הקבלה ישנם אמצעים שיש בכוחם לבטל ולהסיר עין רעה מכל מין וסוג כלשהוא ובשל קדושתם אין זה המקום לפרטם. קשת האמונות לשמירה והגנה כמוה כים הגדול. כך שאינני מתיימר ולו לרגע להכיל בנאמר את כולן. מרביתן נושקות לתחום הפסיכולוגיה ובאות לחזק את האדם נפשית ,אך אין בהן מאומה כדי לבטל מהשורש ובאופן יסודי את ההרס שזורעת עין הרע. יחד עם זאת מי שבוחר להנהיג את עגלת חייו על פי אמונות אלה אומר "אשרי המאמין".

ליצירת קשר ופרטים נוספים על יצחק אהרון

מאמרים קשורים

Back to top button