העצמה אישית

המסע אל עצמך

את המושג "מודעות עצמית" לא מצאתי במילונים שחיפשתי, לכן אאלץ לנסות ולהגדירה בעצמי. שורש המילה מודעות היא י. ד. ע. מה שמרמז על הפירוש "לדעת על עצמך".

מה כדאי לי לדעת על עצמי? כנראה כמה שיותר.
למה להיכנס לזה? באחד הספרים שלי מצאתי את המשפט הבא: "ככל שתדע יותר על עצמך ותפעל בהתאם לטבע הפנימי שלך, תשקיע פחות מאמץ ותצליח יותר במעשיך".

מודעות עצמית – למה זה טוב?
בואו נדמיין את עצמנו כמכשירים מאוד מתוחכמים שהגיעו לעולם ללא הוראות שימוש. כל החיים אנחנו לומדים לתפקד תוך ניסוי וטעייה. הנומרולוגיה וכלי אבחון נוספים יכולים לחסוך מעצמנו חלק מהטעויות.

הכרת עצמנו: הכרת העובדות לגבי מי אנחנו, איך אנחנו נראים, כיצד אנו חווים את החיים ומגיבים עליהם, אלו דפוסים של רגשות, מחשבות והתנהגות מנהלים אותנו, לאן הביאו אותנו כל הדברים הללו, האם טוב לנו במקומות בהם אנחנו נמצאים.

להיות מודע: אדם החי מתוך מודעות עצמית ער למה שקורה לו. הוא ער לרגשותיו, לרצונותיו, מתעמת עם פחדיו, קשוב לצורכי גופו ונפשו, הוא נוכח וחווה כל רגע (או חלק גדול מהזמן). ככל שאדם מכיר ומבין את עצמו טוב יותר, ער וקשוב לעצמו ולמה שקורה לו – אפשרויות הבחירה בחייו גדלות. כלומר, הוא יכול לבחור כיצד לנהל את חייו וכיצד לנהוג במצבים שונים.

תת מודע: חלק ממאגר הנתונים לגבי עצמנו שאינו נגיש לנו. אפשר לדמות את תת המודע לילדים רעים שסגרנו במחסן. אם מצד אחד נוסיף לשם עוד ועוד ילדים, ומצד שני לא נוציא את הילדים שכבר היו שם, המחסן יתמלא, הצפיפות בו תגדל, הילדים שבמחסן יהיו מאד כועסים ורוטנים. נצטרך להשקיע יותר ויותר זמן ומאמץ כדי לשמור את דלת המחסן סגורה, עד שלא ניתן יהיה לסגור את הדלת. הילדים הרעים ייצאו, יסתובבו בכל הבית ויזיקו איפה שרק אפשר. בסך הכל הם אולי מבקשים את תשומת לבנו, אבל אם לא יקבלו אותה, הנזקים שיעשו ילכו ויגדלו, עד שלא תהיה לנו שליטה על חיינו.

חוויות קשות בחיינו ורגשות שלא קיבלו לגיטימציה וביטוי פועלים באופן דומה לילדים הרעים שבמשל. רגשות כמו כעס, פחד, עלבון, שנאה הולכים ומצטברים בתת המודע שלנו, עד שהם מתחילים לנהל את חיינו, בדרך כלל בלי שנרגיש בכך.

עלינו ללמוד לעשות סדר במחסן הרגשות שלנו וגם להפסיק ולצבור שם רגשות קשים נוספים.

שיטות לפיתוח מודעות
הגילוי העצמי היה עד לפני מספר שנים נחלתם של אנשי דת, פילוסופים, פסיכולוגים או חובבנים תמהונים. העידן החדש הביא עמו התעניינות גוברת והולכת בנושאים של התפתחות עצמית, בריאות נפשית ומימוש עצמי. בשנים האחרונות מתפרסמים יותר ויותר ספרים הדנים בטכניקות שונות להתפתחות עצמית, ביניהם מדיטציה, ניתוח חלומות, היפנוזה עצמית, חשיבה חיובית, אסרטיביות, תרפיה במחול, פסיכודרמה, אסטרולוגיה, אי צ'ינג ועוד – המגוון הוא אינסופי.

השיטות השונות מספקות תשובות חלקיות לבעיות מקיפות. הן יכולות להקל עלינו בטווח הקצר, ולהועיל בבעיות ספציפיות, אולם הן אינן תרופות פלא לכל בעיה, ויש להיזהר מתלות גדולה מדי בשיטה מסוימת.

אם ניגשים אל השיטות השונות במידה מסוימת של זהירות והומור ניתן ללמוד מהן רבות. ואולם מומלץ להיזהר מהסכנה של התמכרות לשיטה מסוימת. התמכרות לשיטה יכולה להתבטא בראיית חלקים גדלים והולכים של העולם דרך המשקפיים של השיטה שהאדם התמכר אליה.

ניתן לחשוב על כל שיטה כעל משחק משעשע, אין זה פוסל את העובדה שברמה העמוקה, ניתן להשתמש בה כדי להנחות את האדם לאורך הנתיב לקראת הגשמה עצמית. במינוחים הפסיכולוגיים של קארל יונג מדובר על סיוע לאדם בתהליך של אינדיבידואציה, תהליך שהאדם עובר כדי להשיג הרמוניה פסיכולוגית.

מאמרים קשורים

מאמר הבא
Close
Back to top button