העצמה אישית

מהי אסרטיביות ולמה כדאי לנו להיות אסרטיביים?

מגיל צעיר חונכנו לדאוג לאחר ולהתחשב בצרכיו. לעיתים קרובות אנחנו לא מחוברים לרגשות שלנו, או למה שאנחנו רוצים באמת, וגם אם אנחנו יודעים מהן הרגשות שלנו אנחנו הרבה פעמים חושבים שאין לנו זכות לנסות ולפעול על פיהם, במיוחד אם הם מתנגשים עם צרכיו של האחר. עלינו ללמוד לכבד את השקפתנו ואת הבחירות שלנו ולא להניח לאחר לכפות עלינו את רצונו.
 
למושג "אסרטיביות" יש מוניטין גרוע – לעיתים אנשים מקשרים בטעות את האסרטיביות עם התנהגות אחרת. הבעת זעם או התנהגות שתלטנית נתפסים בטעות כהתנהגות אסרטיבית בעוד שזוהי התנהגות אגרסיבית שבדרך כלל מזיקה ולא מועילה.

חשוב להדגיש שיש בלבול גדול בין אסרטיביות, אגרסיביות, התגרות, ועוד. כשאנו מתנהגים באסרטיביות אנחנו חשים תחושות חיוביות רכות ונעימות, הרגשה של שלווה. לעומת זאת אם נתנהג באגרסיביות סביר להניח שנרגיש כעס, עצבים, תסכול, לחץ וכו'.  נושא האסרטיביות הוא קריטי כי הוא קשור למימוש, לביטחון העצמי. אדם לא אסרטיבי יתקשה מאוד לממש את ה"אני" שלו.
 
אז מהי בעצם אסרטיביות – התרגום העברי למילה היא = החלטיות                      
אסרטיביות היא התנהגות תקשורתית – היא האופן שבו אנחנו מקבלים מסרים ומעבירים מסרים.
התנהגות אסרטיבית מאפשרת לפעול, ליזום ולקדם את הצרכים האישיים בכל התחומים. לעמוד על שלנו: הצבת גבולות, קווים אדומים. להביע דעה ללא חשש, אין חובה בהתנצלויות או הצטדקויות של התנהגות באופן אוטומטי. ביטוי של רגשות: חיובים ושליליים – לבטא כעס, חיבה, אהבה, קנאה להודות בפחד לבטא תמיכה והסכמה, לממש את הזכויות: בעבודה, במשפחה, בקהילה ללא חשש להגיב על פגיעה בזכויות זה כולל לשמור על זכויותיו של האחר – רגשותיו, דעותיו ולכבד אותן, אסרטיביות זה להתפתח כאדם שלם.
 
אז במה אסרטיביות מועילה לנו:
1. תחושה טובה יותר עם עצמנו.
2. מקטינה את אי-הנעימות שאנחנו עלולים להיתקל בה במהלך חיי היום יום.
3. גורמת לנו לקיים יחסים טובים יותר בכל מערכות היחסים.
4. מניעה קדימה את הקריירה שלנו.
5. משפרת את מיומנויות התקשורת שלנו.
6. משפרת את היכולת להסתכלות במבט רחב יותר.
7. שומרת על איזון ופרספקטיבה בקור רוח אפילו במצבים קשים.
8. גורמת לנו להעמיד את עצמנו במקום הנכון לנו בכל תחומי חיינו.
9. אסרטיביות מעודדת אותנו לממש מטרות וחלומות.
10. אסטרטיביות מעודדת אופטימיות, גמישות, החלטיות, אמונה, שלווה, ערנות, מודעות והקשבה.
 
לסיכום: האסרטיביות לא מבטיחה הצלחה בחיים, באהבה בעבודה היא פשוט עוזרת באופן אדיר ליצור אוירה שבה כל מערכות היחסים שלנו תהיינה טובות ויעילות יותר.

מאמרים קשורים

מאמר הבא
Close
Back to top button