רוחניות

מה זה צ'י?

צ'י הוא מושג מופשט ובלתי ניתן לתפיסה בחושים הרגילים של האדם. לא ניתן לראות אותו או למדוד אותו בכלים המדעיים של ימינו, אך כולנו יכולים להרגיש אותו ולכן הוא מושג יסודי בפילוסופיה הסינית. בתרבויות המזרח הוא מופיע בכמה שמות שונים – היפנים קוראים לו קי ואילו ההודים – פראנה. נהוג לחשוב שצ'י=אנרגיה אך משמעות המושג עמוקה הרבה יותר מזה. צ'י זורם בכל דבר חי או צומח והוא הכוח המניע לכל תהליך של התפתחות ויצירה בחיים. אצל האדם ניתן להבחין במצב הצ'י לפי המבט בעיניים, הברק הבריא והתשוקה לחיים. אם האדם עייף או חולה הצ'י שלו נחלש וניתן יהיה לראות זאת בבירור אם נביט היטב בעיניו.

יש המון סוגים שונים של צ'י בעולם וכולם משפיעים בדרכים שונות על מצב האדם, יש צ'י המגיע מהאוויר ונכנס לגוף דרך הריאות, אוויר טרי ונקי יגרום לנו להרגשה טובה ואילו שאיפת אוויר מזוהם מדי תגרום לנו לחולשה מיידית. יש צ'י המגיע מהמזון ונכנס לגוף דרך הקיבה, מזון טעים ומזין יגרום לנו נחת ותחושה נעימה ואילו אכילת מזון מקולקל או תעשייתי מדי תגרום לנו לחולשה וכאבים. מצב הצ'י יכול להיות מושפע גם מבחינה רגשית, כאשר אנחנו עצובים או בדיכאון לתקופה ממושכת הצ'י נחלש ואין כוח או חשק לצאת מהמיטה בבוקר ואילו כאשר אנחנו אוהבים או צוחקים הצ'י שלנו מתחזק וגדל ומתגלה לנו כוח אדיר.

סוג נוסף של צ'י מגיע אלינו מהורינו, זהו הצ'י המולד (נקרא גם ג'ינג), התמצית המסמלת את הפוטנציאל של האדם בחיים. איכות הצ'י המולד נקבעת על פי מצב הצ'י של ההורים בעת ההפריה ומצב האם בזמן ההיריון. חשוב לדעת כי כמותו מוגבלת מראש, מעין סוללה אנרגטית חד פעמית, כאשר היא מתרוקנת האדם מזדקן ומת. לא ניתן להשיג עוד ממנו, ניתן רק לשלוט על הקצב בו אנו מאבדים ממנו בהתאם לאורח החיים אותו אנו בוחרים.

צ'י על פי הרפואה הסינית, נע בגוף האדם במסלולים קבועים הנקראים מרדיאנים, הזורמים בסמוך לעור. יש 14 מרידיאנים המרשתים את כל הגוף מאצבעות כף היד והרגל ועד לחזה, הראש, הגב והפנים. לכל איבר בגוף יש מרידיאן משלו ולאורך המסלולים האלו מיפו הסינים נקודות מיוחדות בהן הצ'י מצטבר ונמצא קרוב לפני העור. שם ניתן להשפיע עליו באמצעות לחיצה, דיקור או שימוש במוקסה.

התנועה החופשית והטבעית של הצ'י נוטה להיתקע או להיחסם מסיבות שונות וליצור סטגנציה. "מה שזורם לא כואב, מה שכואב לא זורם" –אמר קונפוציוס לפני אלפי שנים וזה נכון עד היום, אם נתפס הגב לדוגמא, ממש ניתן להרגיש את התקיעות בשרירי הגב, הם יהיו נוקשים וחסרי אלסטיות, צ'י נתקע באזור וזרימתו החופשית נפגעה. זרימת הצ'י מושפעת גם מבחינה מנטאלית. לחץ וסטרס לדוגמא, מפריעים לזרימה החופשית ולכן כאבים שונים מחמירים בזמנים לחוצים מבחינה רגשית. בנוסף, רגשות אשר נשמרים בבטן ואינם נפרקים החוצה ומקבלים את הביטוי הנכון, מפריעים לזרימת הצ'י החלקה. הדחקות של רגשות במשך שנים, ללא התמודדות והשלמה או שחרור מהם יגרמו לתחושה של תקיעות וחוסר יכולת להתקדם בחיים, הצ'י אינו זורם כראוי.

מאפיין חשוב של הצ'י הוא השינוי האינסופי, התנועה קדימה והיכולת להמשיך למרות הקשיים בחיים. הצ'י נע כל הזמן ללא הפסקה, ככל שנצליח לשחרר יותר גורמים המפריעים לזרימת הצ'י, נשיג בריאות טובה יותר, איכות חיים משופרת ונוכל לחיות באושר.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על יפתח בר

מאמרים קשורים

Back to top button