קלפי טארוט

קלף העולם העצמי בהתגלמותו

קלף העולם הוא בעל מבנה ייחודי. התבוננות שטחית תגלה שני אלמנטים משותפים לו לקלף הגלגל. בשני הקלפים אנו מוצאים את ארבע חיות המרכבה המייצגות גם את ארבעת היסודות. האלמנט המרכזי בקלף הגלגל הוא הגלגל (המזל, הגורל), בקלף העולם אנו מגלים זר אובלי ובתוכו עלמה נטולת לבוש או כיסוי כלשהו מלבד צעיף דק וסגול הכרוך סביבה.

קלף הגלגל – נעדר דמות אנושית המופיעה בצורה זו או אחרת בכל קלפי הארקנה הבכירה (מלבד קלף הירח).
העלמה בקלף העולם – הקלף האחרון בסדרה הוא אלמנט המרכזי. הזר מקיף אותה וסוגר עליה וכאילו מגן ושומר עליה, על הפגיעות והחיוניות הערטילאית שהיא משדרת.

הזר איננו זהה לצורת המנדלה, אך בכל זאת הצורה העגולה והסגורה מזכירה ומתכתבת עם מה שדובר בו בהקשר לקלף הגלגל. לכאורה חסרים כאן אלמנטים עיקריים המאפיינים את המנדלה. נקודת המרכז וצירי האורך והרוחב, אך הדבר הוא לכאורה בלבד, שכן טבורה של העלמה ממוקם בדיוק באמצע הקלף, הטבור זהו המרכז בו האדם היה מחובר להוויה ממנה נברא ונותק ממנה כדי לאפשר חיים של התנסות, למידה והגשמה. הטבור נותר כתזכורת לניתוק מהווית בראשית כדי להתגשם ולחוות חיים של התנסות ולמידה בעולם הזה. הדמות במרכז היא סמל של התודעה האנושית בהתגשמותה בחיים הארציים שמאחדת את כל התחומים לישות דינמית אחת (בעלי חיים בקלף אינם אוחזים ספרים, זהו שלב של ידיעה אפריורית, ידע של חכמת העולמות העליונים מהם באה הנשמה).

העלמה מסמלת את העצמי בפעולה בעולם הגשמי, האני היודע ועושה את שנכון לו מתוך ידיעה פנימית, מתוך התנהלות הרמונית מלאת איזון, מידה, חיוניות, מתוך התייחסות מלאה לכל הקיים והיש.

בעוד שבקלף הגלגל המרכז הוא מקום של אי תנועה ממנו נולדת התנועה, טבור העלמה הוא מרכז ההוויה ממנו צומחת האישיות הפועלת בעולם מתוך מימוש עצמי נכון ואמיתי, מחובר להווייתו הפנימית העמוקה ביותר. כשם שתנועת הגלגל היא אינסופית, כך תנועתה של התודעה האנושית והתגשמותה במציאות. רומזים לכך שני הסרטים האדומים הממוקמים בקצה העליון והתחתון של הזר.

בקלף הגלגל אנו מוצאים צורה סגורה וכך גם בקלף העולם, בכל אחד מהם הסגירות אינה ביטוי של סטאטיות אלא דינמיות אקטיבית ואינטנסיבית מאוד, אך בעוד שבקלף הגלגל זו תנועה שאין לאדם שליטה עליה (גורל, מזל) הרי שהתנועה בקלף העולם משקפת הרמוניה, איזון, נינוחות ואנרגיה יצרית שהותמרה והפכה לאנרגיה יצירתית המכוונת לתכלית ומטרה של יצירה ועשייה בתוך העולם. משולבים בה ידיעה עצמית של יכולת, מסוגלות וכשרון עם הכרה של היות אדם חי ופועל בעולם של חומר וגשמיות שמשמעותם הגבלה, סופיות. הקלף מבטא מהות הפנימית (העצמי) והדרך בה היא באה לידי מימוש בעולם הגשמי באופן המקשר בין ההוויה האישית לתודעה קוסמית. בקלף משתלבים כל האלמנטים המנוגדים שהופיעו לאורך המסע רוחניות וגשמיות, גברי ונשי, שמימי וארצי, יצר ויצירה, גלוי וכסוי, פתיחות ותנועה וסגירות והגבלה. קלף העולם הוא הביטוי המוחשי של העצמי כפי שהוא מיוצג בקלף הגלגל. העצמי משכיל ל"הגשים" עצמו בתוך החיים (הזר) ובאמצעות הגוף והתודעה (עלמה).

2 אלמנטים בקלף הם יצוגים של התנועה שמהותית כל כך לקלף הגלגל, הבולט והעיקרי שבהם הוא "ריקודה" של העלמה, זו תנועה שאינה פוסקת עד יומנו האחרון. המשכיותה של התנועה מתבטאת בכך שהרגליים המחללות "נוגעות" באדמה (קרקוע) לסירוגין, פעם שמאל ופעם ימין. האלמנט השני הוא הזר המסמל צמיחה והתחדשות שעקרם במחזוריות של טבע היקום (נביטה, צמיחה, נבילה וחוזר חלילה).

את ארבעת הכיוונים של היקום אותם מסמל הצלב בקלף הגלגל מיצגים כאן ידיה ורגליה של העלמה וטבורה, כפי שהזכרנו, את המרכז ממנו מתחיל הכל ומשמש ציר של תנועת ה"גלגל" האנושי, שהם החיים עצמם.

קלף העולם הוא סמל של החיים בהתגלמותם. בעוד שבקלף הגלגל מופיעים סמלים גרפיים כיצוגים של עקרונות אלה, הרי בקלף העולם הזר והדמות האנושית הם ייצוגים חיים ונושמים של הוויה אנושית וחייה עלי אדמות.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על אילנה הראל

מאמרים קשורים

Back to top button