יוגה ומדיטציה

לצחוק כל הדרך אל האושר – יוגה צחוק

בסוף השבוע האחרון השתתפתי בפסטיבל צחוק ראשון מסוגו בארץ. שלושה ימים רצופים של חיוך מרוח על השפתיים מלווה בתחושת ריחוף מהולה באושר בלתי מוסבר. שלא תבינו לא נכון, לא נטלתי כדורים כאלה או אחרים וגם לא שאפתי לראותי עשבים מיובשים… אחרי שמתנסים בצחוק בלתי פוסק מבינים שפשוט לא צריך להיות תלויים בגורמים חיצוניים על מנת להרגיש טוב מבפנים ועל באמת.

לתחום היוגה צחוק הגעתי במקרה (או שלא) בעקבות פרסום שהגיע אליי במייל. במסגרת ההכשרות הרבות שאני עוברת על מנת להתמקצע כמנחה בתחומים האלטרנטיביים, חשבתי לרכוש עוד כלי להפעלת קהלים שונים. אני חייבת לציין כי לא תיארתי לעצמי שהרווח האישי לו זכיתי בעקבות הקורס יהיה כל כך גדול ומשמעותי.

מהו הצחוק אם כך, ומדוע הוא עושה לנו כל כך טוב?

בהיבט הפיזיולוגי:
הצחוק הוא בעצם רפלקס גופני בו משתתפים הגרוגרת, קנה הנשימה, הסרעפת שרירי הפנים בפרט ושרירי הגוף כולו. במהלך הצחוק האקטיבי סדרה של התכווצויות דוחסת את האוויר מהריאות דבר המביא לחידוש מלאי החמצן בגוף. כיווץ השרירים מפעיל את הלב וכתוצאה מכך מוזרם דם המגמיש את כלי הדם. מעבר לכך, המוח באותה העת משחרר הורמון בשם אנדורפין. בדומה לסם, הורמון זה, משכך כאבים וגורם למצב רוח טוב. ישנה ירידה משמעותית בכמות ההורמונים הקשורים למצבי לחץ כמו קורטיזול ואדרנלין ומערכת החיסון מייצרת נוגדנים המיטיבים את פעולתה.

בהיבט הרגשי:
הצחוק (בדיוק כמו הבכי) גורם לנו לשחרר רגשות מודחקים כמו עצב וכעס. תמיכה לכך נמצא בכתביו של מיודעינו פרויד אשר הציג תיאוריה הטוענת כי: "הצחוק הוא מנגנון של סובלימציה המאפשרת לנו לשחרר רגשות מודחקים בדרך חברתית מקובלת".

הצחוק גורם לנו להשתחרר. נקודה.
השפעתו החיובית של הצחוק מגיעה בעצם לכל הרבדים של חיינו וכל מה שנותר לנו לעשות הוא להשתמש בכלי, הכול כך נגיש לנו, באופן יומיומי.

מתי אנו צוחקים ומדוע?
רובנו צוחקים כאשר אנו מגיבים לגירוי חיצוני כמו בדיחה, סיטואציה, מצבים של חוסר הגיון או חוסר התאמה וכו'. נמצא גם כי אוכלוסיות שונות צוחקות מגירוים שונים ביחס לתרבות המוצא ולגיל.

אז בשביל מה צריך יוגה צחוק?
לפני 12 שנה רופא הודי בשם דר' מדן קטריה, הגיע למסקנה כי גם אם אנו צוחקים כתגובה לגירוי חיצוני וגם אם אנו צוחקים צחוק מאולץ אנו מגיעים לאותה תוצאה. השינויים הביוכימיים שגורמים להרגשה טובה ולשיפור התפקודים מתרחשים בכל צחוק. מסתבר שהמוח שלנו אינו מבדיל בין סיבה זו או אחרת לצחוק, ושהפעולה הטכנית עצמה היא זו שיוצרת את שרשרת התגובות הפיזיולוגיות. בהתבססו על הנחת יסוד זו הוא הגה את הרעיון של הקמת מועדוני יוגה צחוק שבהם נפגשים אנשים בכדי לצחוק ללא סיבה נראית לעין.

היום, השיטה שהתחילה בקטן הלכה והשתכללה אך היא עדיין מבוססת על אותו העיקרון של התחלת תרגולים בצחוק מאולץ. וכאן נשאלת השאלה: האם המשפט הבא אומר לכם (בעיקר לכן) משהו? Fake it fake it till you make it

הוא לקוח אמנם מנושא אחר אך הוא מתאים בדיוק באותו האופן לנושא היוגה צחוק. אם תבחרו להגיע למפגש שכזה, תונחו על ידי המדריך בסדרה של תרגילים ואכן תמצאו את עצמכם לרוב מאלצים את עצמכם לצחוק, לפחות בהתחלה. הקפדה על התרגול בסופו של דבר מעלה את רף הצחוק ומביאה אותו למקום זמין יותר. הצחוק ימצא יותר קרוב לפני השטח והשליפה שלו תהיה קלה ובלתי מאומצת. היכולת לייצר צחוק כרצוננו תאפשר לנו ליצור התניה חיובית לגבי סיטואציות מלחיצות או מפחידות ובכך ההתמודדות היומיומית שלנו עם החיים תהיה קלה יותר.

אין זה משנה כלל וכלל אם אתם בעלי חוש הומור או לא ואין זה משנה אם מצוי באמתחתכם מאגר בלתי נדלה של בדיחות. תנו דרור לצחוק ותאפשרו לשינוי של ממש להיכנס לחייכם.

החופש לצחוק הוא החופש להיות מי שאתם באמת!

אהבה גדולה

מאמרים קשורים

מאמר הבא
Close
Back to top button