תורת הקבלה

מקשטים את הסוכה שבליבנו

סקירה על המשמעות הפנימית של חגי תשרי, מגלה לנו תהליך מופלא שמתחיל בשאלה על משמעות החיים, ומסתיים בתשובה שעולה על כל הציפיות.

התהליך מתחיל בראש חודש אלול, אז האדם מתחיל לשאול את עצמו "מהי תכלית חיי?", "מדוע הדברים קורים לי בדרך כזו ולא אחרת?" ושאלות נוספות שתכליתן לברר את המטרה לשמה הוא חי. בשלב זה בחייו האדם פוגש בדרך כלל בטבעיות בחכמת הקבלה, ובעזרת הכלים שהיא מספקת לו, הוא מתחיל לחקור את עצמו, מחפש ומקבל תשובות לשאלות אלה ודומות להן.
השלב הבא מתרחש בראש השנה. אז האדם כמו נולד מחדש. הוא מגלה את הכוח שמנהיג את המציאות, וכבר מתחיל בפועל במלאכת תיקון נשמתו.
בין ראש השנה ליום כיפור, בעשרת ימי התשובה, האדם מגלה כי הסיבה לכל הסבל בחייו היא האגואיזם. הוא מגלה כי בכל עשר התכונות הפנימיות שקיימות בו, הוא סולד מאהבת הזולת והפוך לתכונת הכוח העליון, תכונת הנתינה והאהבה.

בתום עשרת ימי תשובה הוא מסיים בירור זה ויודע מה עליו לתקן. אז הוא מגיע ליום כיפור. ביום כיפור האדם מחליט כי הוא לא מוכן יותר לקבל תענוג ברצונות האגואיסטיים שבו.

כסימן להחלטה זו קבעו החכמים את חמשת ההגבלות שהאדם מקבל על עצמו ביום כיפור:
הצום – אכילה ושתייה
התשמיש – איסור המגע בין גבר לאישה
נעילת הסנדל – איסור מגע עם עור
רחיצה – לא מתקלחים
וסיכה – לא מורחים את הגוף בשמנים שונים

חמשת האיסורים הללו מסמלים את חמשת החלקים מהם מורכבת נשמת האדם, שבכולם הוא בוחר לא להתענג.

מיום כיפור ואילך האדם מקבל את הכוחות לתקן את נשמתו, ויוצא במרץ להתחיל בבניית הסוכה. במהלך שבעת ימי חג סוכות האדם כבר מתעלה מעל לאגו, בכל יום בתכונה אחרת, אל עבר אהבת הזולת והקשר עם הכוח העליון.
של התהליך מגיע בהתפרצות של שמחה עם בואו של חג שמחת תורה. בחג זה האדם כבר משלים את תיקון נשמתו, וכעת היא זהה לחלוטין עם תכונת הכוח העליון. בשלב זה נשמת האדם יכולה כבר להתמלא בשמחה ובשפע בלתי פוסקים.
חשוב להבין, שהחגים והמנהגים מציינים תהליך התפתחות אישי, שכל אדם עובר, ואינם קשורים כלל ללוח השנה. האדם יכול "לחגוג" את המצב הרוחני שנקרא "שמחת התורה" בפנימיותו גם בכל יום חול רגיל.

סוכת השלום – הסוכה שבלב
חג סוכות – סוכה שניצבת לה תחת כיפת השמיים עם סכך שרואים דרכו את הכוכבים, ארבעה מינים שנבחרו בקפידה, ולא לשכוח, כמובן, להוציא מהמחסן את הארגז עם הקישוטים שעמלנו עליהם במו ידינו…

כאמור, בסוכות, הקבלה מלמדת אותנו כיצד להקים את "הסוכה" הפנימית שבליבנו. זוהי "סוכת שלום", סוכה של אהבת אחים ואחדות בין כל פלגי עם ישראל.

תקופת החגים הנוכחית, היא הזדמנות נפלאה עבורנו להתעלות מעל למחלוקות, לפירוד ולשנאת החינם. כשנתאחד בינינו באהבת הזולת, הערך שעל בסיסו נוסד עם ישראל, אז יתגלה בקשרים בינינו כוח עליון של אהבה, שימלא את ליבנו בשמחה, באהבה ובשלום

מאמרים קשורים

Back to top button