רפואה משלימה

תזונה וטיפול ברפואה הסינית

רפואה סינית רואה בתזונה חשיבות גדולה בהשפעתה על האדם ובריאותו. תזונה נכונה ומאוזנת לפי הרפואה הסינית חשובה ביותר מכיוון שהמזונות שאנו אוכלים בונים את הגוף ומניעים את הצ'י ועשויים לרפא תחלואים שונים. על כן, אחד התחומים הנבדקים במהלך הטיפול הן אורח החיים והרגלי התזונה של המטופל, כאשר המטרה היא להגביר את המודעות לערכי המזונות וההרגלים, ולסייע להשגת חיים בריאים, ארוכים ומאושרים.

איכויות ותפקידי המזון
המזונות על – פי עקרונות הרפואה הסינית מחולקים ל – 5 כמספר האלמנטים – עץ, אש, אדמה, מתכת ומים:
• טעמים
5 טעמים המשפיעים על האיברים הפנימיים. הטעמים הם חמוץ, מר, מתוק, מלוח וחריף, וכל אחד מהם ניחן במאפיינים שונים. מטרת הטיפול הכללית היא להביא לתפריט משולב ומאוזן של הטעמים בהתאם למצבו של המטופל.
• השפעה על איברים פנימיים
5 הטעמים קשורים כאמור אל יסודות היקום הבסיסיים, ומכאן גם אל פעילותם של איברי הגוף המקבילים. כלומר, לדוגמא, הטעם המר מיוחס לאלמנט האש ולאיבר הלב, הטעם החריף משפיע על הריאות, טעם חמוץ קשור אל הכבד, טעם מתוק אל הטחול, וטעם מלוח קשור בפעילות הכליות. יחד עם זאת, הטעמים השונים משפיעים גם על מערכות הגוף בכללותן, ומתווכים תהליכים אנרגטיים שונים.
• טמפרטורה
למזונות השונים יש אנרגיה מסוימת העשויה להיות קרה, חמה, קרירה או חמימה בהתאם להרכב הספציפי. נטיות אנרגטיות אלו מחממות או מקררות את הגוף, ולכן עשויות להועיל או להזיק בהתאם למצב הבריאותי המסוים.
• צבעים
בתזונה הסינית יש חשיבות גם לצבעי המזון. למשל, ירקות כתומים כגון דלורית ובטטה מסייעים בחיזוק מערכת העיכול ומשפיעים על אלמנט האדמה.

הרגלי תזונה ואיכות המזון
כאמור, הרפואה הסינית מייחסת חשיבות גם להרגלי התזונה ולאיכות המזון הנצרך. באופן כללי, ההמלצה היא על אכילה באווירה ובתחושה רגועה בשל הפרשת חומרים חיוניים לעיכול ועוד ומאחר שכעסים ומתחים גורמים להפרעה בזרימת האנרגיה ופעולת מערכת העיכול. כמו כן, יש להקפיד על תזונה מאוזנת במהלך היום, החל בארוחת בוקר הנחשבת לחיונית במיוחד ועד לשעות הערב בהן מומלץ להמעיט באכילה בשל היחלשות מערכת העיכול. בזמן הארוחה עצמה מומלץ שלא לשתות משקאות קרים או פושרים, בשל הצורך בהתחממות הקיבה לעיכול טוב של מזון, ובתוך כך להרבות בלעיסה. מבחינת איכותו של המזון, הדבר תלוי בדרכי הגידול, הדישון והגידול, כאשר מומלץ להרבות בצריכת מזונות טריים בלתי מעובדים. זאת מאחר שתהליכי בישול ואפייה פוגמים במרכיבים החיוניים שבמזון, ואילו חומרים המוספים במהלך עיבוד תעשייתי אינם מועילים ואף פוגעים בבריאות. מאותה הסיבה, מומלץ גם להרבות באכילת ירקות ופירות אורגניים, שאינם מכילים כימיקלים המצטברים בגוף וגורמים למחלות.

תזונה וטיפול
מפאת חשיבותם של המזונות לבריאות, במהלך הפגישה הראשונה בקליניקה אתשאל אותך גם לגבי הרגלי האכילה. המטרה היא הגברת המודעות לאכילה, בחירה נכונה של מזונות והקניית הרגלים חדשים. בתוך שכך, אבנה עבורך מעין תפריט על שילובם של מזונות שונים על פי האבחון, מתוך מטרה לחזק, לחדש ולהפעיל את המערכות שתפקודן נפגם או נחלש…

ליצירת קשר ופרטים נוספים על שלי חרמון

מאמרים קשורים

Back to top button